Pomůcky

Diskuzní karty pro podporu sociálně - emočního učení

Jak se zachovám když... (PDF) Přinášíme vám celkem 36 diskuzních karet  pro podporu sociálně emočního učení. Karty jsou vhodné pro první i druhý stupeň základní školy. Na kartách naleznete situace, se kterými se žáci mohou setkat, ale ne vždy vědí, jak se v takové chvíli zachovat. Nácvikem těchto dovedností připravujete žáky na životní situace, které […]

Plakáty pro rozvoj emočních dovedností

Připravili jsme pro Vás plakáty využitelné v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských školách a na 1. stupni základních škol. Plakát Jak se cítíš dětem pomáhá poznávat různé emoce a plakát Když se necítím dobře, můžu... ukazuje účinné způsoby podpory seberegulace. Plakáty je vhodné využívat v prezenčních i on-line komunitních kruzích a třídnických hodinách. […]

Vytvoření relaxačního místa ve třídě a škole

Proč Vytvoření relaxačního místa ve třídě pomáhá dětem v seberegulaci a naplňuje jejich základní potřebu bezpečí. Jeho pravidelné využívání je vhodné zejména pro děti, které citlivěji reagují na stres a díky tomu se snadněji dostávají do stavu vyčerpání, frustrace nebo zvýšené aktivace projevující se únikem nebo agresivitou (např. děti s traumatem, ADHD, autismem). Přítomnost takové místa však […]

Nakladatelství Portál - Hry pro zábavu i sebepoznání - první stupeň

Nakladatelství Portál připravilo k využití pracovní listy zaměřené na hry pro zábavu i sebepoznání. Jedná se o ukázky z jednotlivých knih, které se tématem zabývají. 100 her pro rozvoj sebedůvěry a sociálních kompetencí - pracovní listy: Trojice Femininní, maskulinní Hry k poznání sebe sama Logopedické hry pro větší děti - pracovní listy: S - obrázková […]

Týdenní plány

Jednou ze zahraničních inspirací byly týdenní plány, se kterými pracují žáci v primárních i sekundárních školách. V každém předmětu jsou stanoveny úkoly, které mají žáci v průběhu jednoho týdne splnit. Úkoly jsou diferencované podle obtížnosti do tří úrovní (více o diferenciaci obtížnosti v samostatné záložce).

Karty potřeb dětí pro sebereflexi praxe učitele

Organizace Liga lidských práv vytvořila v rámci projektu Férová škola KARTY POTŘEB DĚTÍ PRO UČITELE. V JAKÝCH SITUACÍCH KARTY POUŽÍVAT Primární cíl karet je zhodnotit vaši učitelskou praxi. Co z hlediska potřeb dětí vaše hodiny plní a co ne? Co by se dalo vylepšit? Dále je lze použít během přípravy na hodinu a ověřit si, […]

Plán pedagogické podpory

Pro žáky s potřebou mírné podpory ve vzdělávání nebo zapojení v kolektivu školy od roku 2016 zpracovávají plány pedagogické podpory. Zpracování plánu není podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných nezbytnou podmínkou poskytování podpůrných opatření 1. stupně, nicméně pro efektivitu podpory žáka je užitečné takový plán zpracovat. […]

Samostatná práce žáka

Žáci s poruchou pozornosti potřebují častější střídání činností s různým nárokem na pozornost. Často také nejsou schopní samostatně pracovat na zadaném úkolu stejně dlouho jako jejich spolužáci. Je proto dobré mít k dispozici pracovní místo např. v zadní lavici nebo v relaxační části třídy, kde žák může pracovat na méně náročných úkolech (procvičování předchozí látky, […]

Pomůcky pro propojování znázornění matematických jevů

Nejen žáci se specifckými poruchami učení mají občas problém propojit si různá matematická znázornění téhož. 

Pomůcka pro nácvik postupu vícekrokové úlohy nebo činnosti

Žáci s ADHD resp. SPU (specifickou poruchou učení), ale nejen ti, mohou mít sníženou schopnost vnímat souslednost dílčích aktivit či kroků složitějších úloh nebo činností. Typickým příkladem jsou slovní úlohy, kdy často nedokážou dodržet správný postup při jejich výpočtu. Proto je užitečné, pokud žákům vytvoříme vizuální pomůcky, které jim pomohou k zapamatování souslednosti jednotlivých kroků […]

Pomůcka k převodům jednotek

Zejména pro žáky se specifickou poruchou učení může být obtížné správně se orientovat v převodech jednotek. Zde uvedená jednoduchá pomůcka jim k tomu může napomoci.

Pomůcky pro porozumění řádům čísel

Žákům s oslabeným zrakovým vnímáním či sníženou schopností koncentrace pozornosti někdy může dělat problém správné dodržování řádů čísel. K pochopení systému postavení číslic ve víceciferném čísle jim může pomoci např. následující manipulační pomůcka.

Pomůcky pro dechová cvičení

Dechová cvičení jsou důležitou průpravou pro nácvik čtení, snažíme se jimi docílit prohloubení nádechu a výdechu. K podpoře motivace u těchto cvičení můžeme využít např. následující pomůcky.

Vizualizace číselné řady

Žáci s oslabeným zrakovým vnímáním mohou mít problém s orientací v tradičně zobrazované číselné řadě nebo tabulkách s čísly (např. tabulkách násobení). Čísla se jim mohou slévat v jeden vizuální obraz, ve kterém se neorientují.

Uvolnění psychomotorického neklidu

Žáci se syndromem ADHD (poruchou pozornosti s hyperaktivitou) často projevují téměř neustálou drobnou fyzickou aktivitu, známá také jako psychomotorický neklid. Ten se může projevovat např. vrtěním či poposedáváním na židli, hraním si s rukama či se školními pomůckami, bezúčelným čmáráním, okusováním psacího náčiní, v závažnějších případech i nekoordinovanými pohyby celého těla. Žáci s ADHD nejsou […]

Nácvik prostorové orientace

Dostatečná úroveň rozvoje prostorové orientace je nezbytnou podmínkou pro úspěšné osvojení čtení, psaní i počítání. S dětmi v předškolním věku a na začátku školní docházky trénujeme orientaci všemi směry. K nácviku rozlišení levé a pravé strany v ploše můžeme využít např. pomůcku Kolíčky, Pohádku nebo Diktát.

Vizuální pomůcka pro předvídání následků reakcí

Impulzivita je jedním z projevů syndromu ADHD, řada žáků má také sklon k impulzivním reakcím, aniž by měli tuto diagnózu. Impulzivita je přitom velmi ohrožující, neboť žáka vede k neuváženým reakcím, které jej mohou ohrozit na životě (rozběhne za míčem do silnice, aniž by se rozhlédl, zda nejede auto). Impulzivita také velkou měrou přispívá ke […]

Aktivita na seznámení s dysgrafí

Tato aktivita je jednou z možností, jak seznámit žáky ve třídě s důvody a formami podpory, která je poskytována žákovi s dysgrafí. Jako doplnění můžete využít pracovní listy 1 a 2.

Aktivita na seznámení s dyslexií

Tato aktivita je jednou z možností, jak seznámit žáky ve třídě s důvody a formami podpory, která je poskytována žákovi s dyslexií.

Zvukové pexeso

K podpoře sluchového rozlišování zvuků, jehož dostatečné rozvinutí je nezbytnou podmínkou úspěšného osvojení čtení a psaní si děti v mateřské škole nebo v prvním ročníku základní školy mohou společně vyrobit zvukové pexeso. Pexeso lze využívat i se staršími žáky v rámci reedukací.

Vizualizace nejčastějších pokynů a instrukcí

Porozumění nejčastěji používaným instrukcím můžeme podpořit tím, že pro ně vytvoříme vhodnou vizuální podobu a s ní vytvoříme komunikační karty. Ty můžeme používat u nejmladších žáků s celou třídou nebo je můžeme používat individuálně vůči konkrétnímu žákovi nebo žákům.

Vizualizace denního rozvrhu a služeb žáků

V navštívené zahraniční škole byly třídy 1. až 3. ročníků vybaveny pomůckami pro vizualizaci režimu dne a služeb, které žáci ve třídě mají.

Multisenzoriální pomůcky aneb učíme se více smysly najednou

Nejen žáci, které mají oslabení sluchové rozlišování zvukově podobných hlásek, ocení pomůcky, které k učení využívají současně zrak, sluch a hmat. Hmatové pomůcky ocení také děti, které se dobře učí prostřednictvím manipulace a pohybu. Mladší žáci mohou využít mlutisenzoriální pomůcky při nácviku rozlišování měkkých, tvrdých a obojetných souhlásek.

Co můžu udělat? Pomůcka pro nácvik řešení problémových situací

Pomůcku můžeme využívat v podpoře rozvoje sociálně-emočních kompetencí u žáků s impulzivními reakcemi a častější tendencí dostávat se ve škole do konfliktních situací. Lze ji však používat se všemi žáky v rámci třídnických hodin nebo osobnostně sociální výchovy, zejména v době, kdy společně nastavujeme pravidla chování ve skupině. Pomůcka slouží k poznávání a podpoře zvnitřňování […]

© 2018 - cosiv.cz
web vytvořilo kreativní studio MIRSA Bohemia