Pomůcky

Aktivita na seznámení s dysgrafí

Tato aktivita je jednou z možností, jak seznámit žáky ve třídě s důvody a formami podpory, která je poskytována žákovi s dysgrafí. Jako doplnění můžete využít pracovní listy 1 a 2.

Aktivita na seznámení s dyslexií

Tato aktivita je jednou z možností, jak seznámit žáky ve třídě s důvody a formami podpory, která je poskytována žákovi s dyslexií.

Multisenzoriální pomůcky aneb učíme se více smysly najednou

Nejen žáci, které mají oslabení sluchové rozlišování zvukově podobných hlásek, ocení pomůcky, které k učení využívají současně zrak, sluch a hmat. Hmatové pomůcky ocení také děti, které se dobře učí prostřednictvím manipulace a pohybu. Mladší žáci mohou využít mlutisenzoriální pomůcky při nácviku rozlišování měkkých, tvrdých a obojetných souhlásek.

Nácvik prostorové orientace

Dostatečná úroveň rozvoje prostorové orientace je nezbytnou podmínkou pro úspěšné osvojení čtení, psaní i počítání. S dětmi v předškolním věku a na začátku školní docházky trénujeme orientaci všemi směry. K nácviku rozlišení levé a pravé strany v ploše můžeme využít např. pomůcku Kolíčky, Pohádku nebo Diktát.

Nakladatelství Portál - Hry pro zábavu a sebepoznání - druhý stupeň

Nakladatelství Portál připravilo k využití pracovní listy zaměřené na hry pro zábavu i sebepoznání. Jedná se o ukázky z jednotlivých knih, které se tématem zabývají. Hry pro tvořivé myšlení - pracovní listy Ruce, nohy Dej mi to + zadání Přijdou tři logici do baru - pracovní list Logické myšlení, kreativita bez matematiky + Řešení Zábavné […]

Nakladatelství Portál - Hry pro zábavu i sebepoznání - první stupeň

Nakladatelství Portál připravilo k využití pracovní listy zaměřené na hry pro zábavu i sebepoznání. Jedná se o ukázky z jednotlivých knih, které se tématem zabývají. 100 her pro rozvoj sebedůvěry a sociálních kompetencí - pracovní listy: Trojice Femininní, maskulinní Hry k poznání sebe sama Logopedické hry pro větší děti - pracovní listy: S - obrázková […]

Pomůcka k převodům jednotek

Zejména pro žáky se specifckou poruchou učení může být obtížné správně se orientovat v převodech jednotek. Zde uvedená jednoduchá pomůcka jim k tomu může napomoci.

Pomůcka pro nácvik postupu vícekrokové úlohy nebo činnosti

Žáci s ADHD resp. SPU (specifickou poruchou učení), ale nejen ti, mohou mít sníženou schopnost vnímat souslednost dílčích aktivit či kroků složitějších úloh nebo činností. Typickým příkladem jsou slovní úlohy, kdy často nedokážou dodržet správný postup při jejich výpočtu. Proto je užitečné, pokud žákům vytvoříme vizuální pomůcky, které jim pomohou k zapamatování souslednosti jednotlivých kroků […]

Pomůcky pro dechová cvičení

Dechová cvičení jsou důležitou průpravou pro nácvik čtení, snažíme se jimi docílit prohloubení nádechu a výdechu. K podpoře motivace u těchto cvičení můžeme využít např. následující pomůcky.

Pomůcky pro porozumění řádům čísel

Žákům s oslabeným zrakovým vnímáním či sníženou schopností koncentrace pozornosti někdy může dělat problém správné dodržování řádů čísel. K pochopení systému postavení číslic ve víceciferném čísle jim může pomoci např. následující manipulační pomůcka.

Pomůcky pro propojování znázornění matematických jevů

Nejen žáci se specifckými poruchami učení mají občas problém propojit si různá matematická znázornění téhož. 

Samostatná práce žáka

Žáci s poruchou pozornosti potřebují častější střídání činností s různým nárokem na pozornost. Často také nejsou schopní samostatně pracovat na zadaném úkolu stejně dlouho jako jejich spolužáci. Je proto dobré mít k dispozici pracovní místo např. v zadní lavici nebo v relaxační části třídy, kde žák může pracovat na méně náročných úkolech (procvičování předchozí látky, […]

Týdenní plány

Jednou se zahraničních inspirací byly týdenní plány, se kterými pracují žáci v primárních i sekundárních školách. V každém předmětu jsou stanoveny úkoly, které mají žáci v průběhu jednoho týdne splnit. Úkoly jsou diferencované podle obtížnosti do tří úrovní (více o diferenciaci obtížnosti v samostatné záložce).

Uvolnění psychomotoického neklidu

Žáci se syndromem ADHD (poruchou pozornosti s hyperaktivitou) často projevují téměř neustálou drobnou fyzickou aktivitu, známá také jako psychomotorický neklid. Ten se může projevovat např. vrtěním či poposedáváním na židli, hraním si s rukama či se školními pomůckami, bezúčelným čmáráním, okusováním psacího náčiní, v závažnějších případech i nekoordinovanými pohyby celého těla. Žáci s ADHD nejsou […]

Vizualizace číselné řady

Žáci s oslabeným zrakovým vnímáním mohou mít problém s orientací v tradičně zobrazované číselné řadě nebo tabulkách s čísly (např. tabulkách násobení). Čísla se jim mohou slévat v jeden vizuální obraz, ve kterém se neorientují.

Zvukové pexeso

K podpoře sluchového rozlišování zvuků, jehož dostatečné rozvinutí je nezbytnou podmínkou úspěšného osvojení čtení a psaní si děti v mateřské škole nebo v prvním ročníku základní školy mohou společně vyrobit zvukové pexeso. Pexeso lze využívat i se staršími žáky v rámci reedukací.

© 2018 - cosiv.cz
web vytvořilo kreativní studio MIRSA Bohemia