Metody a postupy

Práce se třídou po půlročním odloučení

Vážení kolegové, milí třídní vyučující, brzy nás čeká návrat k prezenčnímu vyučování, tedy žáci našich tříd i my se potkáme tak, jak jsme byli zvyklí, aniž by nás, kdy napadlo, že to může být ráz naráz úplně jinak. Navíc, nejednalo se o ledajaký půlrok, především na jaro roku 2020 budeme nejspíš ještě dlouho vzpomínat. Co […]

Metody pro efektivní nastavení třídní komunikace

Metody pro efektivní nastavení třídní komunikace (PDF)  Dokázat konstruktivně a empaticky komunikovat je jedna z nejdůležitějších kompetencí pro život, kterou by si měl odnést každý žák. Škola je pro žáky perfektním místem pro rozvoj komunikačních dovedností, a to jak při řízené činnosti, tak i ve volném čase během přestávek nebo ve školní družině. Každý učitel […]

Diskuzní karty pro podporu sociálně - emočního učení

Jak se zachovám když... (PDF) Přinášíme vám celkem 36 diskuzních karet  pro podporu sociálně emočního učení. Karty jsou vhodné pro první i druhý stupeň základní školy. Na kartách naleznete situace, se kterými se žáci mohou setkat, ale ne vždy vědí, jak se v takové chvíli zachovat. Nácvikem těchto dovedností připravujete žáky na životní situace, které […]

Aktivity pro podporu wellbeingu ve školách

Aktivity pro podporu wellbeingu ve školách (PDF) Co je wellbeing a proč je důležitý? V posledních několika letech se velmi často zdůrazňuje pojem wellbeing. Proč je podpora wellbeingu ve školách tak důležitá? Výzkumy ukazují, že systematická péče o wellbeing vede k významnému zlepšení sociálních a emočních dovedností i vzdělávacích výsledků žáků. Zásadně také přispívá ke […]

Nové metodické doporučení k distanční výuce a duševnímu zdraví

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dnes zveřejnilo nový metodický materiál pro školy. Obsahuje doporučení k vedení distanční výuky a péči o duševní zdraví dětí. Na jeho vzniku se významnou měrou podílel náš expertní tým. Za možnost této spolupráce i zveřejnění tohoto podpůrného materiálu velmi děkujeme! Metodika podrobně popisuje možnosti a konkrétní kroky pro podporu duševního […]

Emoční management: Aktivity a hry

Aktivity a hry jsou zaměřeny na zvyšování vzájemné všímavosti ve skupině, aktivní naslouchání, práci se situacemi útlaku jako je diskriminace a šikana a aktivity zaměřené na sebepoznání, sebeurčení a přemýšlení. Aktivity jsou určeny pro větší i menší skupiny, a to především pro prostředí neformálního vzdělávání, ačkoliv řadu z nich lze využít i ve vzdělávání formálním. […]

Těšíme se do školy

Dokument Těšíme se do školy (PDF), který připravila Pracovní skupina Wellbeing a schválila Rada Partnerství pro vzdělávání 2030+ přináší doporučení pro základní školy k podpoře návratu žáků k prezenční výuce. Doporučení ve formě přehledné infografiky obsahuje praxí i výzkumem prověřená opatření, která žákům pomohou v adaptaci na školní docházku a zmírní stres spojený s návratem do […]

Podpora během pandemie - materiály

Návrat dětí do škol po přerušení výuky a adaptace Až se sejdeme ve škole – krizový plán Těšíme se do školy – doporučení k podpoře návratu žáků do škol Postupy podporující pocit bezpečí, předvídatelnost prostředí a očekávané chování Jak pomoci dítěti, které prošlo traumatem, ve škole Jak zvládnout návrat do školy a práci s třídním kolektivem   […]

Interkulturní výchova - Nemám rád, když...

Aktivitu Nemám rád, když... můžete použít, pokud se chcete ve třídě s dětmi zaměřit na interkulturní výchovu dle osobnostního přístupu. Aktivita je také velmi vhodná, chcete-li připravit žáky třídy na příchod nového spolužáky/spolužačky, který pochází z odlišného kulturního prostředí a vzhledově se odlišuje. Stejně tak lze aktivitu modifikovat např. před příchodem žáka/žákyně s Downovým syndromem. Pro potřeby konkrétní […]

Metodika matematiky podle Netty Engels, pro děti které mají problémy s počítáním

Metodika Matematiky podle Netty Engels je metodika určená pro výuku matematiky dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, které mají problémy s počítáním. Původně vznikla pro výuku dětí s Downovým syndromem, ale je využitelná pro všechny děti s mentálním postižením nebo jakékoliv děti, které potřebují větší podporu a více procvičování. V praxi se ukazuje, že stávající metody […]

Až se sejdeme ve škole

Materiál Až se sejdeme ve škole - krizový plán (PDF) pro mateřské, základní a střední školy k návratu dětí do škol po izolaci, spojené s pandemií onemocnění Covid – 19, vznikl ve spolupráci mateřské školy a jeslí Bambíno a základní školy Square, za podpory Poradny Vigvam. Záštitu nad dokumentem převzaly Odborná společnost pro prevenci rizikového […]

Podpora lidí s PAS v nejistých dobách

V přiloženém pdf souboru přinášíme překlad materiálu od kolegů z Frank Porter Graham Child Development Institute, který shrnuje inspiraci a dobrou praxi k podpoře lidí s PAS za současné epidemie COVID - 19. Posloužit může jistě také jako inspirace k podpoře dalších osob se zdravotním postižením zejména s postižením mentálním či kombinovaným. Materiál vychází z toho, že všechny […]

Výuka sociálně-emočního učení na dálku

Přinášíme několik jednoduchých tipů pro učitele, jak zařadit sociálně-emoční učení do současné distanční výuky. Vycházíme z článku How to Teach Social Emotional Learning When Students Are not in School, Education Week Mnoho dětí, žáků, studentů prochází v současné době nelehkým obdobím. Musí se vyrovnat s karanténou, kterou přinesla současná pandemie koronaviru, nemohou se vídat se svými přáteli, spolužáky, […]

Podpora duševního zdraví ve školách - metodiky a přístupy

V pátek 10. ledna 2020 ČOSIV ve spolupráci s Národní sítí Místních akčních skupin (NS MAS ČR) spoluorganizoval seminář na téma podpory dětského duševního zdraví ve školách. Semináře se zúčastnilo přes 50 odborníků z MAS po celé ČR a také koordinátoři reformy péče o duševní zdraví. První blok zaštítila Klára Laurenčíková, předsedkyně ČOSIV a Výboru pro práva […]

Index inkluze - průvodce rozvoje školy na základně inkluzivních hodnot

Českou republiku navštívil v květnu 2019 Anthony Booth - autor publikace INDEX INKLUZE s podtitulem průvodce rozvoje školy na základě inkluzivních hodnot. Pozvání dostal v rámci projektu INSCHOOL, který se zaměřuje na podporu inkluze romských dětí a zavádí Index inkluze do českých škol. V současné době s Indexem pilotně pracují na třech vybraných školách v […]

PBIS - podpora pozitivního chování dětí a žáků

PBIS - Positive Behavior Intervention and Support je implementační rámec pro výběr a použití výzkumně ověřených preventivních a intervenčních postupů poskytující žákům podporu v oblasti akademické, sociální, emoční a také v oblasti chování. Jeho cílem je nastavit podmínky a procesy ve škole tak, aby se účinně předcházelo problémovému chování žáků. Dopad intervencí je ale mnohem […]

Podpora koncentrace

Podpora zaměření pozornosti můžeme ovlivnit skrze omezování smyslových podnětů.  Jedná se o strategii v přístupu k žákovi s poruchou pozornosti a impulzivitou, kdy cíleně omezujeme množství podnětů, které by mohly působit rušivě a odvádět žákovu pozornost od aktuálně realizované činnosti. Strategii uplatňujeme od zjištění obtíží s pozorností (nejlépe od prvního ročníku). Konkrétní příklady a tipy […]

Možnosti regulace hluku ve třídě

Vysoká hladina hluku ve třídě obtěžuje žáky i učitele. Okřikování také není příjemné učiteli ani žákům. Od prvního ročníku je vhodné zavést pravidla pro hlučnost ve třídě, jejichž součástí je i signál, který bude učitel využívat k upozornění na to, že je ve třídě příliš velký hluk. Jako nejúčinnější se jeví signály neverbální. Možnosti a […]

Diferenciace úloh a činností podle obtížnosti

Diferencované úlohy používají zahraniční i české školy zejména při podpoře nadaných žáků. Systém tří úrovní obtížnosti úloh je založen na předpokladu, že všichni žáci nemusejí a v mnoha případech ani nemohou dosahovat ve stejný čas stejného výkonu. Pedagog může využít diferenciaci: cílů obsahu rozsahu zadané práce. Podrobněji najdete ZDE. Aktivita pro seznámení s důvody využívání […]

Metodické video - Plán podpory žáka

Načerpejte informace a inspiraci díky metodickému videu na téma Plánování podpory žáka - představení postupu s využítím zjednodušeného plánu pedagogické podpory. V metodickém videu je představeno použití zjednodušeného plánu podpory žáka uvedeného v sekci METODY A POSTUPY s příklady konkrétních opatření, které lze využít v podpoře žáka se sníženou schopností koncentrace pozornosti. Lektorka: Lenka Felcmanová

Metodické video - Rozvoj sluchového vnímání

Načerpejte informace a inspiraci díky metodickému videu na téma Rozvoj sluchového vnímání u dětí v předškolním věku a na začátku školní docházky. Inspirace pro efektivní podporu rozvoje jednotlivých složek sluchového vnímání u dětí v předškolním a mladším školním věku, které lze využít v přípravě na školní docházky nebo při reedukaci. Lektorka: Lenka Felcmanová

Metodické video - Rozvoj zrakového vnímání

Načerpejte informace a inspiraci díky metodickému videu na téma Rozvoj zrakového vnímání u dětí v předškolním věku a na začátku školní docházky. Inspirace pro efektivní podporu rozvoje jednotlivých složek zrakového vnímání u dětí v předškolním a mladším školním věku, které lze využít v přípravě na školní docházky nebo při reedukaci. Lektorka: Lenka Felcmanová

Plán pedagogické podpory

Pro žáky s potřebou mírné podpory ve vzdělávání nebo zapojení v kolektivu školy od roku 2016 zpracovávají plány pedagogické podpory. Zpracování plánu není podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných nezbytnou podmínkou poskytování podpůrných opatření 1. stupně, nicméně pro efektivitu podpory žáka je užitečné takový plán zpracovat. […]

© 2018 - cosiv.cz
web vytvořilo kreativní studio MIRSA Bohemia