Metody a postupy

Sborník technik pro třídnické hodiny v době po karanténě

Tento „Minimanuál“ třídnických aktivit cílí jednak na snazší přechod ze života v úzkém rodinném kruhu zpět do třídního kolektivu, ale také na poskytnutí příležitosti žákům sdílet mezi sebou jejich prožívání doby karantény. Sdílením se spolužáky si zároveň žáci sami mohou ujasnit, co se v nich dělo posledního čtvrt roku, a že ať to bylo cokoliv, […]

Inspirace pro pedagogy výtvarné výchovy

Metodické pracovní  listy Pracovní a tvořivé listy používané v galerii slouží k usnadnění porozumění výstavy, jejímu doplnění nebo oživení. Listy úzce souvisí s výstavou a jsou považovány za pomůcku při animačním programu. Pomocí listů se žáci více soustředí na vnímání výstavy, listy dávají podněty k zamyšlení, podněcující tvořivost, jejich pomocí se žáci více soustředí. Neměly […]

Práce se třídou po půlročním odloučení

Vážení kolegové, milí třídní vyučující, brzy nás čeká návrat k prezenčnímu vyučování, tedy žáci našich tříd i my se potkáme tak, jak jsme byli zvyklí, aniž by nás, kdy napadlo, že to může být ráz naráz úplně jinak. Navíc, nejednalo se o ledajaký půlrok, především na jaro roku 2020 budeme nejspíš ještě dlouho vzpomínat. Co […]

Metody pro efektivní nastavení třídní komunikace

Metody pro efektivní nastavení třídní komunikace (PDF)  Dokázat konstruktivně a empaticky komunikovat je jedna z nejdůležitějších kompetencí pro život, kterou by si měl odnést každý žák. Škola je pro žáky perfektním místem pro rozvoj komunikačních dovedností, a to jak při řízené činnosti, tak i ve volném čase během přestávek nebo ve školní družině. Každý učitel […]

Diskuzní karty pro podporu sociálně - emočního učení

Jak se zachovám když... (PDF) Přinášíme vám celkem 36 diskuzních karet  pro podporu sociálně emočního učení. Karty jsou vhodné pro první i druhý stupeň základní školy. Na kartách naleznete situace, se kterými se žáci mohou setkat, ale ne vždy vědí, jak se v takové chvíli zachovat. Nácvikem těchto dovedností připravujete žáky na životní situace, které […]

Aktivity pro podporu wellbeingu ve školách

Aktivity pro podporu wellbeingu ve školách (PDF) Co je wellbeing a proč je důležitý? V posledních několika letech se velmi často zdůrazňuje pojem wellbeing. Proč je podpora wellbeingu ve školách tak důležitá? Výzkumy ukazují, že systematická péče o wellbeing vede k významnému zlepšení sociálních a emočních dovedností i vzdělávacích výsledků žáků. Zásadně také přispívá ke […]

Nové metodické doporučení k distanční výuce a duševnímu zdraví

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dnes zveřejnilo nový metodický materiál pro školy. Obsahuje doporučení k vedení distanční výuky a péči o duševní zdraví dětí. Na jeho vzniku se významnou měrou podílel náš expertní tým. Za možnost této spolupráce i zveřejnění tohoto podpůrného materiálu velmi děkujeme! Metodika podrobně popisuje možnosti a konkrétní kroky pro podporu duševního […]

Emoční management: Aktivity a hry

Aktivity a hry jsou zaměřeny na zvyšování vzájemné všímavosti ve skupině, aktivní naslouchání, práci se situacemi útlaku jako je diskriminace a šikana a aktivity zaměřené na sebepoznání, sebeurčení a přemýšlení. Aktivity jsou určeny pro větší i menší skupiny, a to především pro prostředí neformálního vzdělávání, ačkoliv řadu z nich lze využít i ve vzdělávání formálním. […]

Těšíme se do školy

Dokument Těšíme se do školy (PDF), který připravila Pracovní skupina Wellbeing a schválila Rada Partnerství pro vzdělávání 2030+ přináší doporučení pro základní školy k podpoře návratu žáků k prezenční výuce. Doporučení ve formě přehledné infografiky obsahuje praxí i výzkumem prověřená opatření, která žákům pomohou v adaptaci na školní docházku a zmírní stres spojený s návratem do […]

Podpora během pandemie - materiály

Návrat dětí do škol po přerušení výuky a adaptace Až se sejdeme ve škole – krizový plán Těšíme se do školy – doporučení k podpoře návratu žáků do škol Postupy podporující pocit bezpečí, předvídatelnost prostředí a očekávané chování Jak pomoci dítěti, které prošlo traumatem, ve škole Jak zvládnout návrat do školy a práci s třídním kolektivem   […]

Interkulturní výchova - Nemám rád, když...

Aktivitu Nemám rád, když... můžete použít, pokud se chcete ve třídě s dětmi zaměřit na interkulturní výchovu dle osobnostního přístupu. Aktivita je také velmi vhodná, chcete-li připravit žáky třídy na příchod nového spolužáky/spolužačky, který pochází z odlišného kulturního prostředí a vzhledově se odlišuje. Stejně tak lze aktivitu modifikovat např. před příchodem žáka/žákyně s Downovým syndromem. Pro potřeby konkrétní […]

Metodika matematiky podle Netty Engels, pro děti které mají problémy s počítáním

Metodika Matematiky podle Netty Engels je metodika určená pro výuku matematiky dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, které mají problémy s počítáním. Původně vznikla pro výuku dětí s Downovým syndromem, ale je využitelná pro všechny děti s mentálním postižením nebo jakékoliv děti, které potřebují větší podporu a více procvičování. V praxi se ukazuje, že stávající metody […]

Až se sejdeme ve škole

Materiál Až se sejdeme ve škole - krizový plán (PDF) pro mateřské, základní a střední školy k návratu dětí do škol po izolaci, spojené s pandemií onemocnění Covid – 19, vznikl ve spolupráci mateřské školy a jeslí Bambíno a základní školy Square, za podpory Poradny Vigvam. Záštitu nad dokumentem převzaly Odborná společnost pro prevenci rizikového […]

Podpora lidí s PAS v nejistých dobách

V přiloženém pdf souboru přinášíme překlad materiálu od kolegů z Frank Porter Graham Child Development Institute, který shrnuje inspiraci a dobrou praxi k podpoře lidí s PAS za současné epidemie COVID - 19. Posloužit může jistě také jako inspirace k podpoře dalších osob se zdravotním postižením zejména s postižením mentálním či kombinovaným. Materiál vychází z toho, že všechny […]

Výuka sociálně-emočního učení na dálku

Přinášíme několik jednoduchých tipů pro učitele, jak zařadit sociálně-emoční učení do současné distanční výuky. Vycházíme z článku How to Teach Social Emotional Learning When Students Are not in School, Education Week Mnoho dětí, žáků, studentů prochází v současné době nelehkým obdobím. Musí se vyrovnat s karanténou, kterou přinesla současná pandemie koronaviru, nemohou se vídat se svými přáteli, spolužáky, […]

Podpora duševního zdraví ve školách - metodiky a přístupy

V pátek 10. ledna 2020 ČOSIV ve spolupráci s Národní sítí Místních akčních skupin (NS MAS ČR) spoluorganizoval seminář na téma podpory dětského duševního zdraví ve školách. Semináře se zúčastnilo přes 50 odborníků z MAS po celé ČR a také koordinátoři reformy péče o duševní zdraví. První blok zaštítila Klára Laurenčíková, předsedkyně ČOSIV a Výboru pro práva […]

Index inkluze - průvodce rozvoje školy na základně inkluzivních hodnot

Českou republiku navštívil v květnu 2019 Anthony Booth - autor publikace INDEX INKLUZE s podtitulem průvodce rozvoje školy na základě inkluzivních hodnot. Pozvání dostal v rámci projektu INSCHOOL, který se zaměřuje na podporu inkluze romských dětí a zavádí Index inkluze do českých škol. V současné době s Indexem pilotně pracují na třech vybraných školách v […]

PBIS - podpora pozitivního chování dětí a žáků

PBIS - Positive Behavior Intervention and Support je implementační rámec pro výběr a použití výzkumně ověřených preventivních a intervenčních postupů poskytující žákům podporu v oblasti akademické, sociální, emoční a také v oblasti chování. Jeho cílem je nastavit podmínky a procesy ve škole tak, aby se účinně předcházelo problémovému chování žáků. Dopad intervencí je ale mnohem […]

Podpora koncentrace

Podpora zaměření pozornosti můžeme ovlivnit skrze omezování smyslových podnětů.  Jedná se o strategii v přístupu k žákovi s poruchou pozornosti a impulzivitou, kdy cíleně omezujeme množství podnětů, které by mohly působit rušivě a odvádět žákovu pozornost od aktuálně realizované činnosti. Strategii uplatňujeme od zjištění obtíží s pozorností (nejlépe od prvního ročníku). Konkrétní příklady a tipy […]

Možnosti regulace hluku ve třídě

Vysoká hladina hluku ve třídě obtěžuje žáky i učitele. Okřikování také není příjemné učiteli ani žákům. Od prvního ročníku je vhodné zavést pravidla pro hlučnost ve třídě, jejichž součástí je i signál, který bude učitel využívat k upozornění na to, že je ve třídě příliš velký hluk. Jako nejúčinnější se jeví signály neverbální. Možnosti a […]

Diferenciace úloh a činností podle obtížnosti

Diferencované úlohy používají zahraniční i české školy zejména při podpoře nadaných žáků. Systém tří úrovní obtížnosti úloh je založen na předpokladu, že všichni žáci nemusejí a v mnoha případech ani nemohou dosahovat ve stejný čas stejného výkonu. Pedagog může využít diferenciaci: cílů obsahu rozsahu zadané práce. Podrobněji najdete ZDE. Aktivita pro seznámení s důvody využívání […]

Metodické video - Plán podpory žáka

Načerpejte informace a inspiraci díky metodickému videu na téma Plánování podpory žáka - představení postupu s využítím zjednodušeného plánu pedagogické podpory. V metodickém videu je představeno použití zjednodušeného plánu podpory žáka uvedeného v sekci METODY A POSTUPY s příklady konkrétních opatření, které lze využít v podpoře žáka se sníženou schopností koncentrace pozornosti. Lektorka: Lenka Felcmanová

Metodické video - Rozvoj sluchového vnímání

Načerpejte informace a inspiraci díky metodickému videu na téma Rozvoj sluchového vnímání u dětí v předškolním věku a na začátku školní docházky. Inspirace pro efektivní podporu rozvoje jednotlivých složek sluchového vnímání u dětí v předškolním a mladším školním věku, které lze využít v přípravě na školní docházky nebo při reedukaci. Lektorka: Lenka Felcmanová

Metodické video - Rozvoj zrakového vnímání

Načerpejte informace a inspiraci díky metodickému videu na téma Rozvoj zrakového vnímání u dětí v předškolním věku a na začátku školní docházky. Inspirace pro efektivní podporu rozvoje jednotlivých složek zrakového vnímání u dětí v předškolním a mladším školním věku, které lze využít v přípravě na školní docházky nebo při reedukaci. Lektorka: Lenka Felcmanová

Plán pedagogické podpory

Pro žáky s potřebou mírné podpory ve vzdělávání nebo zapojení v kolektivu školy od roku 2016 zpracovávají plány pedagogické podpory. Zpracování plánu není podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných nezbytnou podmínkou poskytování podpůrných opatření 1. stupně, nicméně pro efektivitu podpory žáka je užitečné takový plán zpracovat. […]

© 2018 - cosiv.cz
web vytvořilo kreativní studio MIRSA Bohemia