Vytvoření relaxačního místa ve třídě a škole

Proč

Vytvoření relaxačního místa ve třídě pomáhá dětem v seberegulaci a naplňuje jejich základní potřebu bezpečí.

Jeho pravidelné využívání je vhodné zejména pro děti, které citlivěji reagují na stres a díky tomu se snadněji dostávají do stavu vyčerpání, frustrace nebo zvýšené aktivace projevující se únikem nebo agresivitou (např. děti s traumatem, ADHD, autismem). Přítomnost takové místa však ocení všechny děti ve třídě.

Pobyt v relaxačním koutku podporuje seberegulaci dítěte.

Co je seberegulace?
Díky regulaci se změní náš stav tak, že jsme schopni se přizpůsobit situaci, ve které se nacházíme. Seberegulaci se od narození učíme prostřednictvím vztahu s pečující osobu, která reaguje adekvátně na naše potřeby (má k nám láskyplný, pečující vztah). Náš mozek podle míry aktivace stresové reakce využívá několik způsobů regulace. V relaxačním koutku je nejvíce využívána senzomotorická regulace – zklidnění mozku za pomoci pohybu a hmatu (manipulace s pomůckami) a dechu.

Kdy relaxační místo použít

Na relaxační místo by mělo dítě odcházet v momentě, kdy začíná pociťovat zvýšený neklid nebo únavu, které mu začínají bránit v další práci. Tedy ještě předtím, než se dostane do maximálního rozrušení nebo útlumu. Zvykne-li si dítě vnímat své potřeby a budeme-li mu tuto podporu nabízet včas, zabráníme tím eskalaci stresové reakce dítěte.

Jak na to

Ve třídě vyčleníme prostor (nemusí být velký), který nábytkem či zástěnou oddělíme (alespoň částečně od okolního prostoru). Využít můžeme i krabicí z pevnější lepenky nebo prázdné místo pod psacím stolem.  Prostor vybavíme kobercem a žíněnkou nebo sedačkou, sedacím vakem, polstrovaným nebo houpacím křesílkem. Přidáme také polštářky, deku (vhodná je zátěžová) a několik plyšových kamarádů. Společně s dětmi můžeme místo pojmenovat (Klidný koutek, Bezpečný koutek, Oáza, Klídek, Havaj…)


 

Pomůcky

Do ošatek nebo boxů dáme relaxační a manipulační pomůcky (mačkací a masážní míčky, tlumící sluchátka, plastelínu atd.) Můžeme také přidat kus elastické látky, zabalení do ní přináší obdobné pocity jako objetí. Na poličku nebo jiné viditelné místo postavíme přesýpací nebo digitální hodiny. Více k pomůckám se dozvíte v části věnované Pomůckám pro zvládání psychomotorického neklidu.

  

Vizualizace pocitů a strategií zklidnění

Na zeď nebo zástěnu dáme plakáty, které dětem poskytují názorně informace o tom, jak se zklidnit a zorientovat se ve vlastních emocích, které právě cítí. Využíváme co nejvíce obrázky (pocitů, činností..) a co nejméně text.

Když jsem smutný můžu……

Když jsem rozrušený, můžu……

Když jsem unavený, můžu……

Jak se uklidnit….

5 x se nadechnu nosem jako když čichám ke květině a vydechnu pusou jako když sfoukávám svíčku

Postup a pravidla

Zobrazíme také postup a pravidla pro využívání místa, se kterými všechny děti seznámíme a průběžně si je připomínáme. Např.

Postup

  1. Zaměřím se na svoje pocity – jak se cítím
  2. Vyberu si, čím se uklidním
  3. Nastavím si časomíru
  4. Věnuji se vybrané činnosti
  5. Po uplynutí času se vrátím do lavice nebo jdu za paní učitelkou

Pravidla

  1. V koutku je vždy jen jeden z nás
  2. S pomůckami zacházím šetrně
  3. Chovám se tak, abych nerušil ostatní

Relaxační místnost

Pokud máme vhodný prostor, zřídíme ve škole relaxační místnost, kde mohou děti trávit čas, když jsou hodně rozrušené. Vybavíme ji žíněnkami, polštáři, dekami, molitanovými kostkami, boxovacím pytlem, gymbally, bubny..

Zdroje

www.kousak.com

EDsportshouse™

autismeducators.com

yourkidstable.com

www.pinterest.com

https://educationandbehavior.com/how-to-set-up-the-classroom-for-students-with-autism/

https://www.ps165q.net/

https://www.teachingexceptionalkinders.com/

© 2018 - cosiv.cz
web vytvořilo kreativní studio MIRSA Bohemia