Infografiky

Kdo mi pomůže, když mám trápení?

Dárek pro všechny děti a dospělé. Nové letáky – Kdo mi pomůže, když mám trápení. Tyto letáky jednoduchou formou představují nejčastější situace, které nasvědčují tomu, že je dítě v ohrožení a pomocí jednoduchého schématu ukazují, na koho se mohou obrátit. Budeme moc rádi za jakékoliv sdílení, vytisknutí, rozdání nebo i pověšení na nástěnky.

10 triků, aby dítě lépe spalo

Blíží se večer a vaše dítě je stále plné energie a elánu. Už při uspávání tušíte, že čtení pohádek bude v pravém slova smyslu nekonečný příběh a během noci k vám do ložnice dorazí nečekaná návštěva s plyšákem v ruce se slovy „Mami, tati, já nemůžu spát“.  Příčin nespavosti u dětí je spoustu. Zvýšená aktivita […]

Karta KID pomůže včas rozpoznat ohrožené dítě

Karta KID vznikla ve spolupráci čtyř ministerstev a České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání. Název je zkratkou tří klíčových prvků pro účinnou pomoc ohroženému dítěti: kooperace, identifikace, důvěra. KID navíc znamená v angličtině „dítě“. Využijí ji profese, které mohou být v kontaktu s ohroženými dětmi. Učitelé, sociální pracovníci, zdravotníci, záchranáři, policisté, hasiči mají v ruce nový nástroj, jak včas rozpoznat ohrožené […]

20 vzkazů pro lidi, kteří prožívají trauma
Seberegulace pro děti
Jak pečovat o duševní zdraví v době válečné krize
Jak zvládat negativní emoce
5 kroků pro zvládnutí našich emocí a reakcí ve stresu nebo v krizi
Situace je vážná: pečujme o sebe, podpořme děti

Infografika: Situace je vážná: pečujme o sebe, podpořme děti (download PDF) Mnoho z nás se cítí vyčerpaně, demotivovaně, smutně nebo prostě na dně. A stejně jsou na tom i naše děti. Abychom jim mohli být oporou a byli s to jim pomáhat s překonáváním nevídaně těžkého období, které prožívají již v tak útlém věku, musíme se aktivně starat […]

Infografika: Umění zklidnění

Umění zklidnění (download PDF) Infografika: Způsoby regulace (download PDF) Každý z nás se jistě dostal do situace, kdy jsme se díky působení vnějších nebo vnitřních faktorů dostali do stavu stresové aktivace. Někdy se projeví bušením srdce, zvýšením hlasu, rozšířením očí (například když vidíme dítě v nebezpečné situaci), jindy se úlekem zastavíme a máme pocit, že […]

Vysvětlujme dětem, co nám pomáhá

V náročných chvílích možná používáte řadu technik a postupů ke zklidnění. Podělte se o ně i s vašimi dětmi doma nebo ve třídě. Série přeložených infografik od organizace Flourishing homes and families mohou být v současnosti užitečné řadě z nás. Se souhlasem organizace  zveřejňujeme k volnému využití zde v českém prostředí. Ukazují několik příkladů toho, […]

Doporučení k testování dětí ve škole

TESTUJEME SE, ABY VE ŠKOLE BYLO BEZPEČNO, CO DOPORUČUJEME? (PDF) Při testování dětí ve škole ošetřete psychickou pohodu a komunikaci s dítětem-žákem: před, v průběhu i po samotném testování. Informujte dítě srozumitelně a přiměřeně jeho věku, o co se jedná a proč je testování nezbytné. Např. „Jak jsi asi slyšel/a, budeme se teď testovat. Není to nijak […]

Co je wellbeing?

Nejen v souvislosti s pandemií COVID-19 se stále častěji setkáváme s pojmem wellbeing a jeho významem pro náš život a fungování ve společnosti. Jeho systémová podpora ve školství je i jednou z priorit Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Co ale tento pojem obnáší? Na jeho výklad se zaměřila Pracovní skupina Wellbeing projektu Partnerství […]

Vzorové dokumenty - nastavování podpory pro chronicky nemocné děti ve školách

Pracovní skupina při České pediatrické společnosti, jejíž členkou je i místopředsedkyně ČOSIV Lenka Felcmanová, připravila vzorové dokumenty, které mohou pomoci při nastavování podpory pro chronicky nemocné děti ve školách. Jedná se o: - návrh smlouvy mezi školou a rodiči o poskytování péče o dítě s chronickým onemocněním - vzorový plán péče o dítě s diabetem […]

Plakáty pro rozvoj emočních dovedností

Připravili jsme pro Vás plakáty využitelné v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských školách a na 1. stupni základních škol. Plakát Jak se cítíš dětem pomáhá poznávat různé emoce a plakát Když se necítím dobře, můžu... ukazuje účinné způsoby podpory seberegulace. Plakáty je vhodné využívat v prezenčních i on-line komunitních kruzích a třídnických hodinách. […]

Jak podporovat ohrožené děti v době plošného uzavření škol

Od 1. března 2021 byly z nařízení vlády zavřeny všechny školy, a to i ty mateřské, speciální a praktické. Školy bez výjimky přešly do distančního režimu. Jenže některé děti a někdy ani jejich rodiny nemají k této formě vzdělávání kompetence a často ani podmínky. Některé rodiny se rozpadají a/nebo řeší jiné zátěžové situace. Ale vzdělávání […]

Dítě v ohrožení

Dítě v ohrožení (PDF) Jak poznat dítě v ohrožení při online výuce a jakou pomoc můžeme nabídnout? Krátký informační souhrn reaguje na zhoršení životní situace mnoha rodin, vzrůstající psychické obtíže dětí i negativní zkušenosti, kterých mohou v současnosti zažívat více. V době, kdy jsou často děti izolovány pouze v rodině by měly školy sledovat projevy […]

Wellbeing žáků a učitelů: Jak se cítí děti a učitelé zcela zásadně ovlivňuje úspěšnost vzdělávání

Proč je důležité zabývat se wellbeingem žáků a učitelů? Téma duševního klidu a vyrovnanosti je vzhledem k náročnosti těchto dnů jedno z těch nejzásadnějších. Existuje ale i řada dalších důvodů, proč se mu věnovat právě ve školách. Věděli jste třeba, že? - 30 procent českých žáků je obětí šikany (data z mezinárodního výzkumu PISA) - 7 ze […]

PBIS: Podpora funkčního chování dětí a žáků ve škole

Systém pozitivní podpory chování (Positive Behavior Intervention and Support, dále PBIS) je implementační rámec, který byl vyvinut k tomu, aby pomohl školám postupně zavádět a dlouhodobě udržovat výzkumem ověřené intervence a principy v co nejefektivnější podobě. Díky implementaci PBIS je možné zajistit podporu všem žákům školy podle jejich potřeb. PBIS zlepšuje chování i akademické výsledky […]

Proč je důležité zabývat se dětským duševním zdravím

Duševní zdraví dětí a adolescentů PDF Děti a dospívající jsou často vnímáni obecně jako zdravá skupina osob, přitom se jedná o obzvlášť zranitelnou skupinu pro rozvoj duševních potíží. Výzkumy ukazují, že polovina duševních poruch začíná již ve školním věku, k jejich diagnostice však dochází až později. Alarmující je, že většina dětí a dospívajících (dále jen […]

Desatero nejen pro rodiče dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Desatero je v grafické podobě ke zhlédnutí a stažení zde. S omezením provozu škol a aktuálními mimořádnými opatřeními se rodiče opět mohou dostávat do různě obtížných situací souvisejících s výchovou a vzděláváním svých dětí, ale také do obtíží osobního, profesního, zdravotního či duševního charakteru. Situace rodičů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) je pak specifická především […]

Návod, jak přežít lockdown

Návod, jak přežít lockdown (PDF) Protože život v lockdownu je skutečně náročný zejména na lidskou psychiku a všichni bychom touto situací rádi prošli co nejlépe a bez zbytečných negativních dopadů – chceme se s vámi podělit o pár tipů, které by mohly pomoci: 1. Nebuďte na to sami a sdílejte – sdílení a komunikace pomohou alespoň částečně odbourat […]

Pět kroků k dobré implementaci inkluze v ČR

GRAFIKA PĚT KROKŮ K DOBRÉ IMPLEMENTACI INKLUZE V ČR (PDF) Inkluze je proces, na kterém již léta usilovně pracuje řada aktérů napříč státní správou, akademickou sférou, poradenskými pracovišti, školami a nevládním sektorem. A rolí ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) je cíleně identifikovat a systémově reagovat na překážky, které brání její dobré implementaci v praxi. […]

Podpora dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v době epidemie koronaviru

Současná situace klade vysoké nároky na všechny zúčastněné – děti, rodiče i učitele. Všichni se v této době učíme, jak zvládnout vzdělávání dětí v mimoškolním prostředí. Ne vždy daří najít rovnováhu mezi požadavky kladenými ze strany škol a časovými a psychickými kapacitami rodičů a dětí. Musíme myslet také na děti se speciálními vzdělávacími potřebami, jejichž vzdělávání je […]

Infografiky - trauma

Trauma chápeme buď jako zážitek krajního ohrožení spojený s intenzivním strachem, se kterým se dítě nedokáže v krátké době vyrovnat nebo jako dlouhodobé nenaplňování základních životních potřeb dítěte.  Prožitá traumatická zkušenost má vliv na celkové postoje, chování i reakce dítěte. Reakce traumatizovaných dětí na, z našeho pohledu, běžné podněty, mohou být nepřiměřené, protože tyto děti: […]

Infografiky - distanční vzdělávání

Současná situace klade vysoké nároky na všechny zúčastněné – děti, rodiče i učitele. Všichni se v této době učíme, jak zvládnout vzdělávání dětí v mimoškolním prostředí. Ne vždy se daří najít rovnováhu mezi požadavky kladenými ze strany škol a časovými a psychickými kapacitami rodičů a dětí. Proto přinášíme sérii inspirativních infografik. Překonání úzkosti z koronaviru […]

Infografiky - náročné chování ve školách

Náročné chování je zastřešující pojem pro chování dětí, které se výrazně odlišuje od očekávaného chování pro daný věk a negativně ovlivňuje učení a vztahy ve škole. Učení a chování jsou úzce spojené nádoby – neřešené problémy v učení mohou vést k problémům v chování a naopak, problémy v chování mají negativní dopad na učení. Efektivní […]

Infografiky - inkluze

Co je to inkluzivní vzdělávání? V čem spočívá podstata tzv. inkluzivní reformy účinné od září školního roku září 2016/2017? Co jsou to speciální vzdělávací potřeby a na jaká podpůrná opatření mají děti se speciálními vzdělávacími potřebami nárok? Novela školského zákona č. 82/2015 (tzv. inkluzivní) nezavedla od 1. září 2016 inkluzi v českých školách. Přinesla však několik […]

© 2018 - cosiv.cz
web vytvořilo kreativní studio MIRSA Bohemia